Історія ЕОМ

Комп'ютер потрібен, щоб служити людині. Не потрібно, щоб людина служила комп'ютеру.

(Г. Метьюсоу)

Одна машина може виконувати роботу п'яти звичайних людей, але жодна машина не зможе виконати роботу однієї непересічної людини.

(письменник Елберт Габбард)

Історія ЕОМ в персоналіях

Короткий екскурс в історію ЕОМ

    Перш ніж досягти сучасного рівня, обчислювальна техніка пройшла тривалий шлях розвитку.

     Загалом усю її історію можна поділити на три етапи:

  • механічний,
  • електронно-механічний
  • електронно-обчислювальний.

    Історія обчислювальних машин пов'язана з вічними спробами людини якось полегшити і автоматизувати велику кількість обчислень. Узяти хоча б ту ж просту арифметичну операцію, але з великими числами - вони вже будуть нелегкими для мозку людини. Тому вже з давніх часів з'явився абак, а згодом рахівниці - найпримітивніші пристрої для обчислень. Це був початок механічного періоду розвитку обчислювальних пристрої.

      Історично механізація так званої «розумової діяльності» почалась із випадків проведення обчислень над арабськими десятковими числами, що мали широке поширення в Європі на початку 16-го століття.

    Маючи наміри покласти на плечі механізмів рутинну роботу з обчислень, людство стало використовувати інструменти для полегшення лічби та проведення розрахунків.

     Історію механічного етапу розвитку обчислювальної техніки можна почати вести з 1492 року. Цей період характерний винаходами машини Леонардо да Вінчі, машини Вільгельма Шиккарда, машини Паскаля, машини Лейбніца, аналітичної машини Беббіджа для якого першу програму розробила леді Августа Лавлейс та табулятора Генріха Холлеріта.

     Починаючи з ХХст. комп'ютерна техніка в процесі свого розвитку пройшла декілька етапів, які ознаменувалися зміною її елементної бази. Це дозволяє виділяти покоління комп’ютерів саме за цією ознакою.

       Проте від покоління до покоління вдосконалювалися і принципи організації комп’ютерних систем, розширювалися галузі їх застосування. Неможливо точно зазначити, коли відбувається зміна поколінь. У межах «життя» одного покоління комп’ютерів ще експлуатуються машини попереднього покоління і вже з’являються провісники наступного покоління.

       Роки «життя» покоління — це лише орієнтовний період його процвітання й домінування в історії комп’ютерного світу.

       З 1945 року по наші дні ЕОМ техніка пройшла 5 поколінь щодо елементної бази:

  1. Електронно-вакуумні лампи.
  2. Транзистори.
  3. Інтегральні схеми.
  4. Великі інтегральні схеми.
  5. Надвеликі інтегральні схеми.

Примітка. Слова великі і надвеликі (інтегральні схеми) описують не розміри, а кількість елементів на схемі. Надвелика інтегральна схема може виявитися меншою за розмірами від великої, що у свою чергу може бути меншою від звичайної інтегральної схеми.





QR-qwest

Вітаємо на QR-квесті "Lady in Stem".

Участь у грі можуть брати всі бажаючі, так як квест індивідуальний. Просканувавши перший  QR – код учасник отримує завдання веб-квесту і переходить до їх виконання крок за кроком. Запитання веб-квесту заготовлені у вигляді QR - кодів з питаннями, які містять відповіді як з сайту "Комп'ютерна логіка" так і з інших ресурсів мережі Інтернет. Переможцем гри стає учасник, який раніше за всіх справиться із виконанням завдань і відправить шаблон із вірними відповідями на електронну адресу викладача practkoledz@gmail.com.

 

Завдання 1

Завдання 2

6 жінок-науковців, які змінили хід історії


ЖІНКА-ПІОНЕР ІНФОРМАТИКИ

Мері Кенет Келер (1913-1985) була першою в США жінкою, яка в 1965 році отримала докторський титул з інформатики у Вашингтонському Університеті, який захистила в Університеті Вісконсін-Медісон.
Перед цим, Мері Кенет Келер здобула вищу освіту в тому ж Університеті Вісконсін-Медісон, захищаючи роботу "Inductive Inference on Computer Generated Patterns".
В 1943 році отримала ліценціат з математики, а в 1953 році стала магістром математики і фізики в Університеті ДеПоль.
В 1958 році почала працювати в "National Science Foundation", в науковому комп'ютерному центрі престижного Дартмутського Коледжу. Варто зазначити, що тоді у цьому ВНЗ вчилися і працювали лише чоловіки. Приймаючи Мері Кенет Келер, університет Дартмут покінчив з цим правилом. Тут вона брала участь між іншим у розробці нової мови програмування BASIC.
Мері Келер передбачила потенціал комп'ютерів, як засіб доступу до інформації та освіти, передбачувала теж щось таке, що сьогодні називається "Інтернет". Після захисту докторської дисертації заснувала факультет інформатики у Кларк Коледжі, яким керувала 20 років. На сьогоднішній день у цьому Коледжі існує Центр "Keller Computer Center and Information Services", названий на її честь, який між іншим здійснює комп'ютерну та телекомунікаційну підтримку для студентів, викладачів та працівників цього ВНЗ. Є тут теж стипендія її імені - Mary Kenneth Keller Computer Science Scholarship. 

Також  Мері Келлер створила відділ інформатики у Кларк-коледжі в Дуб’юку та магістерську програму для підготовки до використання інформатики в галузі освіти. «Інформаційний бум триває і стає очевидним, що інформація марна, якщо вона недоступна», — підкреслювала с. Мері. Вже на початку 1970‑х років вона знала, що комп’ютери стануть незамінними у навчанні. Вона заснувала «Association of Small Computer Users in Education» — «Асоціацію користувачів малих комп’ютерів у галузі освіти». Мета Асоціації — обмін інформаційними ресурсами в мережі та співпраця для стимулювання креативності й інноваційності серед студентів. У ті часи це був прорив. Однак бачення сестри Келлер сягало набагато далі.
Мері Кенет Келер була прихильницею, щоб залучати жінок до інформатики. Допомогла при заснуванні Товариства Користувачів Малих Комп'ютерів у Освіті - Association of Small Computer Users in Education, ASCUE. Написала чотири книги на цю тему.
«Вперше ми можемо механічно моделювати пізнавальні процеси. Ми можемо проводити дослідження штучного інтелекту. Крім того, цей комп’ютерний механізм може бути використаний для допомоги людям у навчанні. Коли з часом з’явиться більше дорослих учнів, такий вид навчання, ймовірно, ставатиме дедалі важливішим», — передбачила вона. Сестра Мері написала чотири книжки в галузі інформатики.
При цьому всьому, і ще задовго до цього, бо в 1932 році, 19-річна Мері вступила до монастиря Сестер Милосердя (Sisters of Charity of the Blessed Virgin Mary), а в 1940 році склала у цьому Згромадженні вічні обіти. Тобто весь час, займаючись наукою у сфері інформатики, була католицькою черницею і часто приходила до праці у чернечому одязі. До речі, у згадуваному Кларк Коледжі, Згромадження сестри Мері, тобто Сестер Милосердя, профінансувало утворення "Catholic women's college", тобто факультету для студенток. 
Вона вірила не тільки в Бога, а й у те, що інтелект, яким Він обдарував людину, дозволить створити комп’ютерні системи та використовувати штучний інтелект.

Донедавна її називали «3D-жінкою». І сестра Мері Келлер насправді була такою. Духовна глибина, відкритість серця, розум, який піднявся до висот інтелекту, і прихований під габітом жіночий шарм — були близькі до образу Бога, вписаного в людині. Сьогодні, усвідомлюючи наявність технології 4D, ми без вагань можемо розширити характеристики вченої черниці на четвертий вимір — час, який не стер пам’ять про її надзвичайні досягнення.


Завдання 5

Бабуся Кобол

Грейс Хоппер багатьом відома як "Бабуся COBOL" або "Королева Софтверу".
А декому - як людина, яка здійснила перший в історії програмування "debugging": метелик застряг всередині електромеханічного комп'ютера Harvard Mark II і блокував роботу - Грейс витягла метелика, і з тих пір термін "баг" увійшов в обіг.


Завдання 7

Блютус і перший християнський король вікінгів

Блютус винайшли 1990 року; за більш ніж чверть століття цей вид зв’язку міцно увійшов у наш побут, а його логотип можна знайти ледь не на кожному пристрої. Від навушників і динаміків до автівок і навіть зубних щіток — сьогодні майже все оснащено Блютусом. А ви колись замислювалися, як цей вид зв’язку отримав таку химерну назву? Виявляється, ми зобов’язані нею першому християнському королю вікінгів. Король Гаральд І Синьозубий Гормсон правив Норвегією і Данією тридцять років поспіль, із 956 до 986 року. Він народився близько 910 року. Гаральд, син короля Горма Старого, прославився тим, що об’єднав скандинавські племена і прищепив християнство на землях вікінгів. Його особливою прикметою був хворий зуб, що виглядав синім, звідси й прізвисько короля, англійською — «blue tooth». Гаральд прийняв християнство 960 року за посередництвом німецького священика Поппо. Згідно з традицією, священик попросив Гарольда довести свою віру в Христа. І той послухався: переніс важкий шмат розпаленого заліза і не обпікся. Відтак Поппо охрестив Гаральда. За прикладом Гаральда люди скинули скандинавських поганських богів.
Чому ж прізвисько варязького короля запозичили для цієї сучасної технології? Блютус мав стати уніфікованою технологією бездротового зв’язку. Джейм Кардач, засновник «Bluetooth SIG», читав у той час історичний роман Франса Г. Бенґтссона «Рудий Орм» про вікінгів і короля Гаральда Синьозубого. Цю назву для свого винаходу він обрав саме тому, що король Гаральд прославився об’єднанням Данії та Норвегії, а блютус розроблявся саме як технологія об’єднання: «Гаральд об’єднав Данію і охрестив данців! Мені здається, це вдала кодова назва для програми. Тоді ж я створив зображення PowerPoint у вигляді рунічного каменю, на якому Гаральд тримає в одній руці стільниковий телефон, а в іншій — ноутбук, а поруч перекладені руни: «Гаральд об’єднав Данію і Норвегію» і «Гаральд вважає, що мобільні ПК та стільникові телефони повинні поєднуватися без жодних проблем». Блютус завдячує Гаральду не лише назвою, а й логотипом. Це так звана зв’язана руна (лігатура або поєднання двох окремих скандинавських рун). Саме поєднання рун, що відповідають ініціалам Гаральда Синьозубого, й дало офіційний логотип.


Роль математики у розвитку інформатики

Олексій розплющив очі, звичним рухом дотягнувся до mp3-плеєра, увімкнув випадкову мелодію, щоб легше було прокинутися, встав, подивився у вікно, побачив кумедну ворону, сфотографував її та надіслав однокурснику. Раптом настрій погіршився. Олексій згадав, що сьогодні колоквіум з матаналізу. "Кому вони потрібні оті ряди Фур'є, розклади Фур'є? Навіщо Фур'є їх вигадав?". Він не знав, що завдяки Фур'є він може щодня слухати улюблену музику, перетворювати картинки на невеличкі jpg-файли та навіть живити його новенькі шумопоглинаючі навушники.

250 років тому, 21 березня 1768 року, народився видатний математик Жан Батист Жозеф Фур'є. 

Перший у світі програмований комп’ютер, який дійсно працює, створив у 1941 році німецький інженер Конрад Цузе. Саме його винаходу ми завдячуємо сучасними гаджетами.


Тернопільська винахідниця удосконалює «розумну-рукавичку»

Допомогти людям із вадами мови та слуху взялася 20-річна Тамара Вощило з Тернополя. Дівчина розробила пристрій, який трансформує мову жестів у звук. Обладнана сенсорами, звичайна господарська рукавичка здатна вголос висловити думку людини. Тамара – студентка Тернопільського Національного технічного університету імені Івана Пулюя. Інтерес до технологій у дівчини з’явився ще в дитинстві. Відтак, і професію обрала до душі. Вона – майбутній інженер-програміст. За розробку диво-пристрою дівчина взялася на третьому курсі у коледжі, готуючи курсову роботу.  У результаті – ось така рукавичка, посміхаючись демонструє виріб Тамара. – Сенсори, що знаходяться на пальцях, надсилають інформацію через Bluetooth-канал телефону. Спеціально створений мобільний додаток зчитує попередньо закладені у програму рухи і перетворює їх у слова.  Свій винахід дівчина назвала “I speak instead of you” (ISIOY) – «Я говорю замість тебе». Стати у пригоді рукавичка може не лише людям з обмеженими мовними можливостями, а й тим, хто тимчасово втратив здатність розмовляти. Адже пристрій, – каже Тамара Вощило, можна запрограмувати індивідуально. Виготовлення матеріалу підтримане OPEN Media Hub за кошти надані Європейським Союзом.


Винахідник смартфона просить вибачення

«Мені жаль, прошу вибачення за страшну шкоду, якої завдала людству моя цікавість», — сказав доктор Рокко Леонард Мартіно, винахідник смартфона. Я хотів би сказати кілька слів — два фактично — про мою нову книжку. Деякі з вас можуть подумати, що мова про «Цунамі технологій майбутнього», але це моя стара книжка. Нова буде називатися «Apolgia pro mea curiositos» («Вибачте за мою цікавість»).
І ось ці два слова: «Вибачте! Я вибачаюся за страшну шкоду, якої завдала людству моя цікавість». По‑перше: моя цікавість зробила всіх ваших дітей залежними від смартфонів. Вони не можуть жити без своїх смартфонів. Вони не можуть їсти, якщо нема поруч смартфона. Слава Богу, вчителям вистачило глузду заборонити смартфони у класах — можливо, священикам варто зробити те саме у храмах. Особисто я хотів би, щоб було заборонено сідати з ними за обідній стіл. Однак я теж кладу свій смартфон біля тарілки, як, мабуть, і ви, і часто відволікаюся на повідомлення й термінові електронні листи, на які вкрай потрібно відповісти тут і зараз. Тому, певно, слід бути дуже обережними, якщо забороняємо своїм дітям приходити до столу зі своїми смартфонами, аж доки не усвідомимо, що потребуємо цієї дисципліни ми самі. По‑друге: прошу вибачення за те, що мій винахід знищив спілкування між людьми. Кожен бачив, як пари або й цілі групи молодих людей, йдучи  вулицею, не розмовляють, а строчать у месенджерах. Сидячи в одному приміщенні, вони часто переписуються між собою, а не розмовляють. Через це прошу мене вибачити. Навколішках прошу. По-третє: вибачте за те, що я знищив здоров’я ваших дітей і ваше власне здоров’я. Не так давно, якщо вам треба було пошукати якусь інформацію, потрібно було поїхати до бібліотеки і витратити години на пошуки потрібних відповідей. Тепер ви просто натискаєте пальцем на кнопочку на своєму смартфоні і дозволяєте «Google» робити всю роботу за вас. Йому нічого, він міцний, а от ви швидко перетворюєтеся у варений овоч. Мені також жаль, що ваші діти більше не звертаються до вас із цікавими питаннями, адже вони звертаються до «Google». Це дорога втрата! По-четверте: я повинен вибачитися за вказівні пальці — ваші й ваших дітей, — що вже закостеніли від постійних маніпуляцій на сенсорному екрані. По-п’яте: тут уже я маю вибачитися за усі витягнуті руки, у яких ви міцно тримали свої смартфони, аби зробити вдале селфі. Крім того, вибачте за штучні усмішки, зафіксовані назавжди на обличчі на випадок раптового селфі. Так, все це вимагає вашого пробачення, і буде ще більше. У 1952 році я випадково відкрив те, що називається плазмою в ударних хвилях; тоді я запропонував німецьким ракетникам: замість того, щоб будувати величезні конструкції на 65 поверхів, заповнені вибуховою речовиною і з прикріпленим запалом, ми можемо створити щось більш витончене — наприклад, використовувати електричний двигун, активним тілом якого є плазма, що дозволяє літакові прискорюватись у космічному просторі до найвищих швидкостей. Вони недвозначно натякали мені, що я немов дитина, яка не знає, про що говорить. Тепер це сталося. Зараз проводяться масштабні дослідження плазмового двигуна у ракетобудуванні. Для екскурсійних поїздок на Місяць, а потім для колонізаційних подорожей на Марс, що запровадяться у наступні десятиліття, безумовно, використовуватиметься плазма замість ракет. Наступні 10 років будуть драматичними, як я і описав у своїй попередній книжці. У Сполучених Штатах у кожному будинку буде робот. Можливо, навіть на посаді президента. У Новій Зеландії постійно ведеться робота над створенням робота, призначеного для роботи в політичних цілях. Десь у найближчі два‑три роки ми збираємося запустити серію супутників на додачу до тих, які вже є на орбіті, щоб усі люди в світі тепер були на зв’язку. Ви можете уявити собі зрив обіду, коли повідомлення надходитимуть з будь‑якої частини світу о будь‑якій годині дня чи ночі? Обід? Та який тут обід? Це станеться. Другий ренесанс залежить від нас і, будь ласка, пробачте мені — цього не зупинити. І тому я прошу вас вибачити мене за мою цікавість — і пробачте мене за те, що я втілював її на практиці, створивши смартфон і нові можливості космічного польоту. А для тих із вас, хто не пробачить мені, я збираюся оголосити про початок нової організації, присвяченої поверненню до старих часів: улюблена пошта й димові сигнали, піші подорожі та кінні трамваї з вільним викидом гною на клумби — усе до ваших послуг. Першою вимогою для вступу до клубу буде відмова від вашого мобільного телефону. Готові зареєструватися?


Галерея розвитку ЕОМ

Як тільки людина відкрила для себе поняття "кількість", то відразу ж почала підбирати інструменти, що оптимізують і полегшують рахунок. Сьогодні надпотужні комп`ютери, грунтуючись на принципах математичних обчислень, обробляють, зберігають і передають інформацію - найважливіший ресурс і двигун прогресу людства. Неважко скласти уявлення про те, як відбувався розвиток обчислювальної техніки, коротко розглянувши основні етапи цього процесу.

Винаходи


Завдання

 

ІНДИВІДУАЛЬНІ ЗАВДАННЯ З ТЕМИ

"ІСТОРІЯ ЕОМ"

 

1.       Найдавніші обчислювальні пристрої. 

2.  Леонардо да Вінчі і його тринадцяти-розрядний підсумовуючий пристрій.

3.     Джон Непер і таблиця логарифмів.

4. Вільям Отред і Річард Деламейн розробники логарифмічної лінійки для обчислень.

5. Вільгельм Шикард і його годинник для лічби.

6.     Блез Паскаль – християнський мислитель і винахідник. Підсумовуюча машина Паскаля. "Думки" Паскаля.

7.     Вільгельм Лейбніц – життя і винаходи. Арифмометр Лейбніца.

8.   Жозеф Жакард і  ткацький верстат з програмним управлінням.

9.   Чарльз Бебідж і "Аналітична машина".

10. Ада Лавлейс – перша програмістка у світі.

11. Трійкова обчислювальна машина Томаса Фоулера.

12. Уільям Джжевонс і логічне піаніно. Логічні ЕОМ в Україні.

13. Герман Холлеріт і перша електромеханічна обчислювальна машина "Табулятор". Tabulating Machine Company. ІВМ. Lenovo.

14.   Конрад Цузе і  Z-1.

15. Джон Атанасов і Кліфорд Беррі. ЕОМ АВС.

16.  Блентчлі Парк .

17.    ENIAK і його розробники.

18. Жанна Бартік і команда програмісток "ENIAK".

19.    Джон фон Нейман і принцип програмного керування комп’ютером. Моріс Вілкс і "EDSAC".

20.  Сергій Лебедєв і використання алгебри логіки у вітчизняному комп’ютеробудуванні.

21.  Катерина Ющенко (Рвачева) – перша українська програмістка.

22.   Едвард Гофф. Перший мікропроцесор і фірма Intel.

23. Білл Гейтс і "Altair". Історія "Microsoft".

24. Стефан Возняк та Стів Джобс. Історія "Apple". правила успіху від Стіва Джобса.

25. Любомир Романків - пластун і винахідник.

26. Мері Кеннет Келлер програмістка і винахідниця.

 

Зауваження щодо виконання завдання:

  • Презентація може бути виконана в програмі Power Point, або в системі Google Drive;
  • повинна містити тему завдання, ім'я та прізвище авторів, остання сторінка - посилання на використані джерела;
  • має складатися з 10 до 15 слайдів;
  • повинна бути надіслана на електронну скриньку викладача  

chichka69@gmail.com до 20.09.2018 року.

    Презентація буде оцінюватися

за трьома позиціями:

  • наповнення;
  • оформлення;
  • захист роботи.

За невчасне подання презентації

знімається 1 бал!!!



Перевірка знань

  На даній зупинці квесту Вам пропонувалось ознайомитися з вченими-винахідниками обчислювальних пристроїв та їх розробками.      Результати своєї роботи, можете перевірити пройшовши тест. 

  Перевір свої знання:

Тест 1. "Історія ЕОМ в персоналіях" (проходять історики)

Тест 2. "Історія ЕОМ (винаходи)" (проходять ІТ-шники)

Примітка. Для проходження тестів зайти в систему http://atutor.tk.te.ua/index.php, обравши курс "Комп'ютерна логіка", після чого переходимо за посиланням Тест1 і Тест2. 

  • Якщо Ви отримали добрий результат у тестуванні  впевнено можете рухатися далі.
  • Якщо ж результат тестів не відповідає вашим сподіванням можна пригадати матеріал перейшовши за посиланням  Історія створення ЕОМ. Покоління ЕОМ, зайшовши спершу у систему atutor.tk.te.ua.

Успіху у виконанні наступного завдання квесту!

 



Досягнення техніки :)